بانک جامع اطلاعات خودرو

معرفی خودروهای داخلی وخارجی-عکسهای خودروها-قیمت خودروها-

بانک جامع اطلاعات خودرو

معرفی خودروهای داخلی وخارجی-عکسهای خودروها-قیمت خودروها-

استدلال نمایندگان برای کاهش تعرفه واردات خودرو

خبرگزاری فارس: نمایندگان مجلس امروز به کاهش 20 درصدی میانگین تعرفه واردات خودرو و ثابت ماندن تعرفه واردات قطعات خودرو به صورت سی.کی.دی برای سال 89 رای موافق دادند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به این ترتیب بخش "د " بند الحاقی "3 " گزارش کمیسیون تلفیق مجلس که در آن آمده بود : "به منظور ایجاد بازار رقابتی و ارتقاء کیفیت خودروهای سواری ساخت داخل حقوق ورودی واردات خودروی سواری در سال 1389 به میزان هفتاد درصد(70درصد) تعیین می‌گردد " حذف نشد و به تصویب نمایندگان رسید.
همچنین بر اساس مصوبه امروز مجلس، کاهش 20 درصدی تعرفه واردات قطعات خودرو به صورت سی.کی.دی رای نیاورد.
نمایندگان مجلس به پیشنهاد حذف بند "ه " بخش 3 متن گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بودجه 89 که در آن آمده است: "میانگین تعرفه واردات خودرو به صورت
CKD نسبت به سال 1388 بیست درصد کاهش می‌یابد. " رای مخالف دادند و به این ترتیب تعرفه واردات قطعات سی.کی.دی برای سال آینده ثابت ماند
* تعداد خودروهای وارداتی ناچیز است





در جلسه امروز صحن علنی مجلس، محمد قسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان موافق کاهش تعرفه واردات خودرو با اشاره به حمایتهای صورت گرفته از صنعت خودرو طی سالهای گذشته، گفت: چطور طی سالهای متمادی از صنعت خودرو حمایت می‌شود ولی صنعت کشاورزی از چنین حمایتهایی محروم است؟
وی تصریح کرد: از سال 71 با تصویب قانون حمایت از خودرو قرار شد طی پنج سال حمایت از صنعت خودرو به تدریج کاهش یابد، در حالی که هم اکنون پس از گذشت 12 سال حمایت از این صنعت به قوت خود باقی است.
وی با طرح این سوال که منافع حاصل از بی کیفیتی خودروهای داخلی نصیب چه کسی می‌شود؟ اظهابه گفته عثمانی کشاورزان قدرت فرستادن نماینده به مجلس را ندارند تا از حقوقشان حمایت شود ولی در مقابل صنعت خودرو از چنین فرصتی برخوردار است.
وی با بیان اینکه کاهش 20 درصدی تعرفه واردات خودرو تأثیر قابل توجهی در وضعیت تولید خودروسازان نخواهد داشت، گفت: با وجود تولید سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو، سال گذشته تنها 20 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد که این تعداد فقط می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت و تفاوت خودروهای داخلی و خارجی به مردم باشد.
وی تأکید کرد: اگر تنها به اندازه یک 10 هزارم حمایتی که از صنعت خودرو شد از صنایع دیگر صورت می‌گرفت هم اکنون در آن صنایع در دنیا حرف اول را می‌زدیم.

* کاهش تعرفه واردات عاملی برای تعدیل نیروی کار واحدهای خودروساز

به گزارش فارس، کاتوزیان عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در مخالفت با کاهش 20 درصدی تعرفه واردات خودرو اظهار داشت: به ازای تولید هر دستگاه خودرو در کشور 2.5 فرصت شغل ایجاد می‌شود و به این ترتیب برای تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو بیش از 2 میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم در کشور ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه کاهش تعرفه واردات خودرو باعث تعدیل نیروی کار در شرکت‌های خودروسازی می‌شود، اظهار داشت: صنایع خودروسازی به دولت وابسته هستند و اگر تعرفه واردات این محصول کاهش یابد به طور غیر مستقیم به صنعتی که متعلق به ملت است، ضربه می‌زنیم.
کاتوزیان با بیان اینکه نمی‌توان واقعیات مربوط به سطح کیفی خودروهای داخل را نادیده گرفت، خاطر نشان کرد: مجلس می‌تواند طبق یک برنامه به طور تدریجی در طول 3 تا 4 سال آینده تعرفه واردات خودرو را کاهش دهد تا به این ترتیب کیفیت و قیمت این محصول نیز بهبود یابد.

* خودروهای وارداتی پشت گمرکات

نماینده دولت نیز در مخالفت با کاهش 20 درصدی تعرفه خودرو، اظهار داشت: در سال جاری مبلغ هزار میلیارد تومان جهت دریافت مالیات از محل واردات خودرو پیش بینی شده بود که شواهد نشان می‌داد که این مبلغ وصول خواهد شد ولی این اتفاق نیفتاد.
وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد تعداد زیادی خودروی وارداتی در سال جاری و قبل از آن در گمرکات کشور وجود دارد که با کاهش تعرفه واردات این تعداد خودروها روانه بازار خواهند شد.
وی با اشاره به هزینه بالای تولید در کشور تصریح کرد: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باعث افزایش هزینه تولید خواهد شد و به این ترتیب کاهش 20 درصدی تعرفه خودرو در کنار رشد قیمت تمامر داشت: چرا به خاطر عده‌ای محدود، منافع ملی زیر پا گذاشته می‌شود؟

 شده این محصول در داخل به کارخانه‌های خودروسازی کشور ضربه خواهد زد.
به گفته وی با کاهش تعرفه خودرو حدود دو هزار و 100 واحد صنعتی مرتبط با صنعت خودرو با بیش از دو میلیون فرصت شغلی دچار اختلال خواهند شد.

 

منبع:www.farsnews.com 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد